FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag15/12/2010

Skiljedomsklausul i aktieägaravtal

Stämmer det att Skiljedomstol oftast är dyrare än vad privatpersoner, dvs grundare till bolag, har råd med. Vad är den praktiska/ekonomiska konsekvensen av Skiljedomsklausul i ett aktieägaravtal för grundare isf domstolsförfarande?

Lawline svarar

Hej, Då parterna i ett skiljeförfarande inte enbart står för ombudens arvoden, utan även för skiljemännens arvoden, kan ett förfarande i skiljedomstol bli väldigt dyrt. Detta är helt klart ett problem för privatpersoner och kan betyda att dessa inte har ekonomisk möjlighet att föra en tvist i skiljedomstol. En fördel att använda sig av skiljedomstol istället för vanlig domstol är att förfarandet inte är offentligt, vilket kan vara betydelsefullt för ett företag. En annan fördel är att parterna kan tillföra domstolen sakkunskap som i regel inte förekommer i vanlig domstol. Detta då parterna själva väljer domstolens sammansättning vid ett skiljeförfarande. En annan fördel med skiljeförfarande är att tvisten når en lösning betydligt fortare, då tvisten både tas upp för prövning fortare och genom att en skiljedom som regel inte går att överklaga. Just det faktum att skiljeförfarande är väldigt dyrt kan säkerligen många gånger ses som något positivt då man startar ett bolag, då risken för att en tvist ska gå till domstol drastiskt minskar. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare