FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/08/2006

Påföljd för misshandel, olaga hot och förolämpning

Hejsan. Jag blev grovt misshandlad ett tag sen i ett bråk mellan mig och en annan person. vi knuffades lite och så där och vanligt fylle tjaffs. Jag vände ryggen sedan efter detta och gick från platsen. Personen attackerar mig bakifrån och ger mig en spark i ryggen så jag svimmar av. Medan jag är medvetslös sparkar han mig ett antal gånger, Efter en vecka drygt får jag ont i magen och åker in på akuten med ambulans. där säger dem att jag hade vart död dagen efter om jag inte kommit in för jag hade inre blödningar och de fick operera bort min mjälte. var så grovt sparkad. Nu har dem gripit killen efter jag anmälde honom. Och det konstiga är att han har gjort en mot anmälan. olaga hot, misshandel. förolämpning. Fast jag inte misshandlat honom, hotat eller förolämpat honom på något sätt. jag knuffade endast på honom när han börja slåss. Jag undrar nu vad kan jag få för detta? Känns jätte jobbigt då jag går igenom en väldigt svår period nu efter misshandeln på mig och mår hemskt dåligt. Och är inte återställd än från operationen. Tycker det är konstigt att man själv blir anmäld för misshandel när man själv blivit misshandlad så illa att man nästan fick sätta livet till. Jag hade ren tur! Detta känns oerhört jobbigt att få höra när man går igenom en tung sak som detta. Tack på förhand!

Lawline svarar

Jag förstår att det måste kännas riktigt jobbigt att behöva ta emot en falsk motanmälan efter att ha blivit så kränkt som du har. Utan att ha någon praktisk erfarenhet har jag förstått att den här typen av motanmälningar inte är ovanliga. Du har rätt i att han har försatt dig i en allvarlig situation, som måste vara väldigt olustig, men jag tror inte att du har särskilt mycket att oroa dig för. Jag tror nämligen inte ens att hans motanmälan kommer att leda till åtal. Tänk på att polisen måste utreda alla anmälningar som kommer in till dem. Vem som helst kan lämna in en polisanmälan men långt ifrån alla anmälningar leder till åtal. Det verkar finnas flera saker som gör din berättelse mer trovärdig än hans. För det första kan du bevisa skadan du fick i magen eftersom du har varit på sjukhus medan han inte kan bevisa någon kroppsskada alls. För det andra verkar det som om han inte lämnade någon anmälan innan han fick reda på att du hade gjort det. Det finns allstå inga bevis som stöder att han har blivit misshandlad över huvud taget och hands trovärdighet är nedsatt i och med hans sena motanmälan. För att det ska kunna bevisas att du har begått något brott måste han ha väldigt bra förklaringar till varför han har handlat som han har gjort. Han bör också kunna presentera någon form av bevis. Eftersom jag inte arbetar med straffrätt är det svårt för mig att avgöra exakt straffvärde för brotten han anklagar dig för. Ur min synvinkel blir dock den här diskussionen bara av akademisk art eftersom du knappast kommer att bli dömd för de här brotten. Om jag skulle gissa uppgår det totala straffvärdet på högst 1-2 månaders fängelse för den som är över 21 år. Detta grundar jag på att minimistraffet för både misshandel och olaga hot av normalgraden är fängelse två veckor (BrB 3:5 resp. 4:5) men att det rör sig om s.k. artbrott, vilka normalt ska leda till fängelse. Förolämpningen skulle knappast påverka påföljden märkbart. Om man begår flera brott gäller s.k. straffrabatt, vilket innebär att det sammanlagda straffet blir lägre än straffen för samtliga brott adderade med varandra. Om du är under 21 år tror jag inte alls att frihetsberövande skulle bli aktuellt (BrB 30:5). Korta fängelsedomar går för övrigt normalt att avtjäna med s.k. fotboja. När det gäller knuffen så ligger du lite sämre till i och med att du faktiskt knuffade honom. Om du bara knuffade för att avvärja någon form av brottsligt angrepp från hans sida har du handlat i nödvärn och ansvarar inte för gärningen (BrB 24:1). Annars kan du vara skyldig till ofredande enligt BrB 4:7 men döms i så fall med största sannolikhet till dagsböter. För mer information kan du titta i BrB som du hittar http://www.lagen.nu/1962:700. Tänk dock på att utdömda straff sällan överstiger miniminivåerna och att det generellt sett krävs väldigt mycket för att klättra ordentligt i straffskalorna. Lycka till!
Love Wilén-ÖrnulfRådgivare