Allmän handling

Hej! Jag undrar om lönebesked räknas som en offentlig handling om man är anställd i en ideell förening som finansieras av kommunala bidrag? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, För att en handling ska anses vara allmän krävs enligt Tryckfrihetsförordningens 2 kap. 3 § att den förvaras hos en myndighet. Vissa enskilda rättssubjekt är genom bilaga till Offentlighets- och Sekretesslagen även de skyldiga att tillämpa offentlighetsprincipen, t.ex. AB Svensk Bilprovning, Posten AB mm. Även vissa kommunala bolag har skyldighet att tillämpa offentlighetsprincipen, men detta gäller enbart för företag där kommuner, landsting eller kommunalförbund äger aktier eller på annat sätt förfogar över mer än hälften av rösterna i bolaget eller föreningen. Att en förening erhåller bidrag från en kommun gör dock inte offentlighetsprincipen tillämplig. Lönebeskedet i den ideella föreningen är således inte en offentlig handling. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare