FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt11/12/2010

Bygglov krävs för uppförande av skylt på släpvagn inom detaljplanerat område

Har jag rätt att med markägarens tillstånd parkera en släpvagn med en reklamskylt på inom tättbebyggt område fast på privat tomtmark. Släpvagnen är körbar o besiktad o kan köras när som helst. Kommunen hävdar byggnadstillstånd för den. Men det är ju ett fordon precis som vilken skåpbil som helst med reklam på. En släpvagn omfattas väl av fordonslagen och då blir det väl parkeringsregler för privat mark som gäller???? Det vill säga en uppgörelse mellan markägaren och fordonsägaren och kommunen har inget med det att göra????

Lawline svarar

Hej! Precis som du antyder kan det uppfattas som märkligt att det krävs bygglov för annat än byggnader. Bygglov används emellertid som ett instrument för myndigheterna att se till att bebyggelse i allmänhet är lämplig ur allmän synpunkt. Uppfattningen är alltså att det är fler än bara de som äger eller uppför byggnader och vissa andra anläggningar som har ett intresse i var dessa uppförs och hur dessa utformas. Vad som kräver bygglov anges i plan- och bygglagens åttonde kapitel (som du kan läsa här: https://lagen.nu/1987:10#K8P1S1 ). Vid lagens tillkomst ansågs det finnas skäl att ställa samma krav på vissa anläggningar - bl a idrottsplatser, murar, plank samt skyltar och andra ljusanordningar - som på byggnader. Om bl a skyltar uttalades särskilt att det _"bör kunna krävas att de placeras på ett sätt som är lämplig med hänsyn till stads- och landskapsbilden. Krav bör också kunna ställas på hållfasthet, säkerhet och underhåll."_ Se regeringens proposition 1985/86:1 s 515-516 (som du kan läsa i fulltext på http://riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=37&dok_id=G9031). Eftersom du nämner att skylten ska stå på tätbebyggt område utgår jag från att skylten ska stå inom detaljplanerat område. Enligt 8 kap. 3 § 1 st 2 p plan- och bygglagen ( https://lagen.nu/1987:10#K8P3S1 ) krävs bygglov för att sätta upp skylt inom område med detaljplan. Det avgörande är alltså _att_ det är en _skylt._ Att den är hjulförsedd eller inte har ingen betydelse för om åtgärden att ställa den på tomtmarken är bygglovspliktig eller ej. Om bygglov sedan kommer beviljas eller inte vet jag inte men för det fall ansökan skulle avslås har du rätt till en beslutsmotivering. Ett avslag hindrar dig inte från att ansöka om tillstånd att sätta upp skylten på någon annan plats eller med en annorlunda utformning. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare