Lämna ut betyg till andra

Hej! Jag vet att betyg är offentliga handlingar. Men är det okej att sprida andras betyg via mail till flertalet andra?

Lawline svarar

Hej! Att ta del av allmänna handlingar är en grundlagsskyddad rätt och alla är berättigade att ta del av dem så länge de inte är skyddade av sekretess. Betyg är normalt offentliga allmänna handlingar och skall lämnas ut utan att någon frågar vem man är eller vad man skall ha uppgiften till. I ett fall vägrade Kungliga tekniska högskolan att lämna ut betyg med hänvisning till sekretesslagstiftningen och behovet av att skydda studenternas personliga integritet. Denna motivering underkändes dock av regeringsrätten. Det finns således inget som hindrar att man sprider andras betyg via mail enligt offentlighetsprincipen. Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare