Arbetsgivaren vägrar att betala ut semesterersättning

Hej har blivit uppsagd pga arbetsbrist , är ej med i facket men har pratat med dom ang rätt till semesterersättning , har varit i kontakt med min förra chef , men han vägrar betala ut ersättning jag har rätt till , hur ska jag gå till väga ?

Lawline svarar

Hej! Du nämner inte varför din f.d arbetsgivare inte vill betala ut semesterersättning, men det får förutsättas att denne saknar ett legitimt skäl till detta. Eftersom du upphört att vara anställd hos din arbetsgivare innan du fått någon semesterlön, har du i stället rätt till semesterersättning av denne (Semesterlagen 28 §). Observera att din f.d arbetsgivare kan bli skadeståndsskyldig gentemot dig eftersom din f.d arbetsgivare bryter mot Semesterlagen (32 §). Utöver detta bör du tänka på att du gör gällande ett fordringskrav mot din f.d arbetsgivare och att du även har rätt till dröjsmålsränta (Räntelagen 6 §). Vill du väcka talan, alltså "stämma" din f.d arbetsgivare, skall talan väckas inom två år från utgången av det semesterår då du enligt lagen skulle fått ersättningen (Semesterlagen 33 §). Ett praktiskt råd är att se över om du kan bevisa att du har rätt till semesterersättningen, exempelvis genom lönespecifikationer, anställningspapper o s v. Detta bör inte innebära några större svårigheter, i vart fall inte om du betalat skatt på din inkomst. Rekommenderbart är att ta kontakt med din f.d arbetsgivare och uppmärksamma denne om ovanstående regler och vad ett lagbrott kan innebära för denne. Är detta inte tillräckligt bör du återigen kontakta facket alternativt kontakta en yrkesverksam jurist. Vänligen
Niklas SinanderRådgivare