Ränteberäkning

Hej! Jag undrar hur man räknar ut räntan på ett skadestånd från 18 september 2001. Skadeståndet var på 11000. Inte fått pengarna än.

Lawline svarar

Hej, I nästan alla fall då det gäller skadestånd ska detta beräknas enligt 6 § räntelagen. Enligt nämnda paragraf beräknas ränta för år enligt en räntefot som motsvarar den vid varje tid gällande referensräntan med ett tillägg av åtta procentenheter. Referensräntan fastställs för varje kalenderhalvår genom ett särskilt beslut av Riksbanken. Dessa beslut hittar du via Riksbankens hemsida, se http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=18409. Ränta på ränta utgår inte när det gäller dröjsmålsränta. Därför räknar du hela tiden på den summan som gäldenären ska ersätta dig. Du beräknar sedan räntan för varje kalenderhalvår för sig och sedan addera du dem. Genom en tjänst på kronofogdemyndighetens hemsida kan du få hjälp med beräkningen, se http://www.kronofogden.se/servicetjanster/raknaranta.4.3d21d85f10922490e108000971.h. Enligt min beräkning uppgår räntan fram till dagens datum till 10 608 kr, vilket betyder att den sammanlagda skulden för tillfället uppgår till 21 608 kr. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare