FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess07/12/2010

Offentlighets- och sekretesslagen, 28 kap. 12 §.

Hej, jag har en fråga som gäller tydande av en skrivelse i Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), jag läste den på https://lagen.nu/2009:400 28 kap. 12§, i slutet på den skrivelsen kan man läsa Etableringsplan och etableringsersättning (Träder i kraft 2010-12-01 00:00:00) Ska man tyda detta som att den paragrafen träddi kraft först den 1:a december i år?

Lawline svarar

Hej, Offentlighets- och sekretesslagens 28 kap. 12 § trädde ikraft 2009-06-30 genom SFS 2009:400 och har inte ändrats sedan dess. Den skrivelsen du hänvisar till åsyftar rubriksättningen "Etableringsplan och etableringsersättning", vilken vart införd 2010-12-01 genom SFS 2010:208. Stycket "Etableringsplan och etableringsersättning" är således en egen rubrik, vilket inte syns helt tydligt på lagen.nu, men du kan se det genom att texten är kursiverad samt att det inte finns någon styckesnumrering före skrivelsen. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare