Förvaltningslagens tillämpningsområde

Hej, Jag undrar om ett sjukhus (landstingets) omfattas av Förvaltningslagens bestämmelser och i sånt fall, var är detta reglerat? Vänligen,

Lawline svarar

Hej, Enligt Förvaltningslagens 1 § framgår att lagen är tillämplig på sådana organ som klassificeras som "förvaltningsmyndigheter". Vilka organ som är att anse som förvaltningsmyndigheter stadgas dock inte i lagen, men begreppet har samma betydelse som i Regeringsformen, vilket medför att det i första hand rör sig om organ som ingår som självständiga enheter på olika nivåer i den statliga och kommunala förvaltningsorganisationer. Detta medför att ett sjukhus bedrivit av landstinget omfattas av Förvaltningslagens bestämmelser. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare