Samboavtal innan införskaffande av gemensam bostad

Hej! Skall flytta till en bostadsrätt som jag införskaffat. Min tjej kommer att flytta in samtidigt som jag så jag vill att vi skriver ett samboavtal. Min fråga är om det är nödvändigt för mig att vända mig till jurist för detta eller om det är fullt tillräckligt att ladda ned någon av alla dessa "mallar" som ligger ute på nätet och själv skriva detta tillsammans med min sambo? Om ni anser det vara onödigt att jag anlitar en jurist vad skall jag tänka på att få med, vad får ej missas för att det skall vara juridiskt bindande? Kan ni hänvisa till någon mall ni anser vara lämplig? Det är som ni förstår viktigt för mig att det blir korrekt, även om kärleken spirar idag vet man inte hur det ser ut om några år och då vill man inte förlora halva sin bostad man själv tagit lån på...

Lawline svarar

Hej, Är man sambor tillämpas sambolagen (2003:376) (SamboL) istället för äktenskapsbalken som blir aktuell då man är gift. (https://lagen.nu/2003:376) Som sambo har man inte samma juridiska skyddsnät som man har som gift. Bland annat så ärver inte sambor varandra, de har ingen underhållsskyldighet gentemot varandra vid en separation och vid en bodelning är det endast den gemensamma bostaden och bohaget, som införskaffats för gemensamt användande, som fördelas. Att upprätta ett samboavtal är ett bra och förhållandevis smidigt sätt att kontrollera hur det ska bli vid en eventuell separation. Möjligheten till samboavtal regleras främst i 9 § SamboL. Där stadgas att avtalet skall vara skriftligt och att det skall undertecknas av båda parter. Det finns inget krav på registrering. För upprättande av samboavtal är det som alltid, då man upprättar avtal, viktigt att vara så tydlig som möjligt för att undvika att avtalet kan tolkas på ett icke önskvärt vis. Ett vanligt avtalsinnehåll är att man avtalar om att SamboL regler inte gäller de båda parterna och att egendom som var och en av samborna införskaffat är dennes enskilda. För en exakt formulering vill jag dock hänvisa till en verksam jurist. För att komma billigare undan går det självklart att använda någon av de färdiga mallar som finns att tillgå på Internet. För att vara helt säker på dess giltighet skulle jag välja ett alternativ som hålls tillhanda av en advokatbyrå. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare