FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/11/2010

Återkallelse av körkort efter att ha dömts för vårdslöshet i trafik

Min mamma körde på E4 mot färdriktningen där hastighetsgränsen var 110 km/tim. Mamma hade kommit upp på E4 utan att veta om det, och körde ca 70 km/tim. En kvinna fick väja varvid hon körde på ett vägräcke och fick mindre plåtskador på bilen. Några minuter därefter blev mamma stoppad av polisen. Enligt domen så blev mamma medveten om att hon körde i fel riktning på E4 när hon mötte kvinnan som väjde, och att mamma då fortsatte att köra vidare med avsikt att ta av vid nästa avfart från E4. Mamma har kört prickfritt i 57 år, och har aldrig blivit dömd för något annat brott. Hon slapp fängelse, samhällstjänst och böter pga. sin ålder och “övriga omständigheter”, men hon fick villkorlig dom. Finns det risk för att mamma kan bli av med sitt körkort när hon har fått en villkorlig dom som straff för trafikförseelsen?

Lawline svarar

Hej! Det är transportstyrelsen som beslutar om återkallelse av körkort, vilket bland annat kan ske om man har brutit mot en viktig trafikregel, till exempel har kört för fort, kört mot rött ljus eller liknande (se 5 kap 3§ körkortslagen, se https://lagen.nu/1998:488#K5P3S1) I din mammas fall handlar det om en allvarlig trafikförseelse, varför hon också dömdes till villkorlig dom (för vad jag antar var vårdslöshet i trafik eller grov vårdslöshet i trafik). På grund av detta kan jag inte tänka mig annat än att hennes körkort kommer att återkallas. Enligt 5 kap 6§ körkortslagen (se https://lagen.nu/1998:488#K5P6S1) gäller härefter en spärrtid på mellan 1 månad och 3 år då körkortet är ogiltigt. Vid allvarligare förseelser (som det här är fråga om) blir denna oftast minst 1 år, och för att få tillbaka körkortet krävs då att man ansöker om utfärdande av körkort på nytt efter spärrtidens utgång. Med tanke på din mammas ålder och den aktuella händelsen, finns det onekligen tecken som talar för att hon kan få svårt med att klara kraven för ett sådant utfärdande. Men även om det på ett individuellt plan såklart är jobbigt att inte kunna köra bil kanske det ändå, med tanke på vad som hänt, är dags att lägga bilnycklarna på hyllan och låta någon annan köra. Vänliga Hälsningar
Carl-Henrik BrännbergRådgivare