FrågaPROCESSRÄTTVittna22/11/2010

Möjlighet att avstå från att närvara fysiskt i rättegång

Hej. Jag har en väninna som snart måste vara med om en rättegång som misstänkt för något som hon är oskyldig till. Nu är det så att hon lider av grav social fobi och skulle aldrig klara av att sitta med i en rättegång. Finns det någon annan metod för henne, för att hon skulle klara av en rättegång är helt uteslutet. Kan inte hennes ombud representera henne själv i rättegången eller kan man lämna in en skriftlig redogörelse? Finns det något sätt så att hon kan slippa vara med i rättegången då hon lider av denna sjukdom på en väldigt grav nivå.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! För några år sedan förändrades den svenska rättegångsprocessen genom en reform som kallas EMR - en modernare rättegång. Ett led i detta är bland annat att möjligheten till telefon- och videoförhör har utökats. Precis som tidigare är dock huvudregeln och utgångspunkten att parter och vittnen skall inställa sig personligen i rätten. I 5 kap 10§ rättegångsbalken (som du själv kan läsa här: https://lagen.nu/1942:740#K5P10S1) anges dock exempel på när denna huvudregel kan kringgås. Som du kan själv kan läsa verkar den andra punkten stämma in ganska bra på din väninna. Just när det gäller den tilltalade i en brottsprocess ställs det högre krav för att man ska kunna utebli från rätten, särskilt om brottet är grovt. Om din väninna på något sätt kan bevisa eller i alla fall styrka sin fobi, exempelvis genom läkarutlåtande eller liknande, är det dock mycket möjligt att hon i stället kan få bli förhörd via telefon eller video-intervju. Någon skriftlig redogörelse kan det dock sannolikt inte bli fråga om, då detta skulle strida mot flera grundläggande processrättsliga principer. Jag hoppas att detta hjälpt dig (och din väninna)!
Joel DahlquistRådgivare