Hemfridsbrott

Hej! Jag undrar om man kan anmäla en person för att hon vistas hemma hos oss ett antal gånger, fast vi bett henne att lämna vårt hem, men inte gjort. Hon var förut tillsammans med min lillebror, men inte längre. Allt detta hände under sommaren. Vi har fått en varning av hyresvärden pga att hon rastade hunden utan koppel och inte plockade efter sig. tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Det som ligger närmast tillhands att bedöma detta som är ett hemfridsbrott enligt 4 kap 6 § Brottsbalken (1962:700, BrB), se https://lagen.nu/1962:700#K4P6S1. Enligt paragrafen straffas den som intränger eller kvarstannar i någons bostad till böter. I fall då flera personer tillsammans bor i en bostad räcker det med att en av dessa ber en gäst som ej bor där att ge sig av och denne person vägrar, för att det skall anses som hemfridsbrott. Ni kan alltså göra en polisanmälan!
Cajsa HansenRådgivare