Äktenskap ingånget utomlands

Om en malaysisk kvinna gifter sig med en svensk man i Malaysia. Vilken lagstiftning gäller Svensk eller Malaysisk? De bosätter sig i Sverige.

Lawline svarar

Hej! Jag är inte helt säker på vad du efterfrågar men jag tror att du är ute efter om äktenskapet kommer att erkännas i Sverige. Svaret på den frågan är ja enligt 1kap. 7§. Lag (1904:26) om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap. Äktenskap som ingåtts utom riket enligt främmande lag anses giltigt till formen om det är giltigt i den stat där äktenskapet ingicks. Enligt 1 kap. 8a§ samma lag finns undantag från erkännande av äktenskap ingångna utomlands. Dessa undantag är 1. om det vid tidpunkten för äktenskapets ingående skulle ha funnits hinder mot det enligt svensk lag eller 2. om det är sannolikt att äktenskapet ingåtts under tvång. Huvudregeln är alltså att äktenskap ingångna utomlands erkänns i Sverige. Vänligen
Hampus JohanssonRådgivare