Anmälan om förtal

En tjej i min omgivning har spridit ryken om att min sambo våldtagit henne. Dessa rykten är givetvis osanna. De som hört ryktet kommenterar även på min blogg med kommentarer som "hur kan du vara tsm med en våldtäktsman" Nu vill min sambo anmäla henne för förtal. Hur går det till?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Förtal tas upp i Brottsbalkens 5 kapitel, 1 §. Det krävs inte att ryktena är falska för att detta ska vara att räkna som förtal, även om så verkar vara fallet för dig. Det krävs dock att den här tjejen har, som det sägs i lagtexten, ”lämnat uppgift” om din sambos klandervärda beteende. Med det menas att två personer som allmänt samtalar om ett rykte inte kan åtalas för förtal, utan det krävs att hon har framställt uppgiften själv. När hon talar om det för någon så är brottet fullbordat, det krävs inte någon stor spridning, även om det kan ge upphov till en eventuellt strängare påföljd om hon befinns skyldig. Förtal är ett så kallat angivelsebrott. Åklagaren har här alltså ingen åtalsplikt, utan det krävs för att åklagaren ska få väcka åtal att målsäganden, dvs din sambo, angivit brottet till åtal samt att åtal är påkallat av särskilda skäl. Det räcker inte med att din sambo gör en polisanmälan för att han ska ha ”angivit brottet till åtal”, han kommer troligen tillfrågas då han gör en anmälan om han önskar göra det. Om din sambo då uppger att han vill ange brottet till åtal, kommer en förundersökning att inledas enligt 23 kap 1 § Rättegångsbalken, såvida inte det är uppenbart att brottet inte går att utreda. Förundersökning behöver inte heller inledas om det t ex kan antas att det inte kan väckas något åtal, se 23 kap 4 a § RB. Din sambo bör vid anmälan ange att han vill ha underrättelse om förundersökningen skulle läggas ned. Skyldigheten som finns att underrätta en målsägande som har angett brottet till åtal inträder nämligen inte om inte en utredning har nått så långt att någon blivit skäligen misstänkt för brottet. Med vänlig hälsning,
Rebecca DahlquistRådgivare