Skadestånd p.g.a. misshandel

Hej. Blev för en tid sen Misshandlad av en kille. Oprovocerat Slog han mig med knuten näve på käken, jag föll ner på golvet och svimmade. Då fortsatte han att sparka mig två gånger i bröst och mage. Därefter omhändertogs han av vakterna och senare blev han gripen av polis. Jag blev för till akuten för observation. Där dokumenterades mina skador. Lättare hjärnskakning, svullnader i ansiktet och blåmärken på ben. Jag skall enligt min kontakt på polisen fundera på vad jag skall begära för skadestånd? Utöver detta så har jag varitledig från mitt jobb två dagar pga kraftig huvudvärk. Div kläder blev förstörda av blod mm. Hoppas på svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om skadestånd återfinns i Skadeståndslagen (SkL), se https://lagen.nu/1972:207. SkL 2 kap 1§ stadgar att ”Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada ska ersätta skadan.” Som personskada räknas bl.a. fysiska förändringar av kroppen och smärta. I ditt fall rör det sig om en personskada och i SkL 5 kap 1§ anges vad den skadelidande kan kräva ersättning för, se https://lagen.nu/1972:207#K5. Till att börja med kan du begära ersättning för de kostnader du har haft till följd av misshandeln, t.ex. sjukvårdskostnader och de kläder som blev förstörda. Du kan också få ersättning för den inkomstförlust som drabbat dig då du var tvungen att stanna hemma från arbetet under två dagar. Slutligen kan du begära ersättning för ”fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur”, s.k. sveda och värk. Ersättning för detta ska täcka bl.a. fysisk smärta, men även psyksiska reaktioner såsom ex. ångest och sömnstörningar Det framgår inte av din fråga, men om det är så att du har fått någon typ av bestående skador, ex. ärrbildning, kan du kräva skadestånd även för detta, s.k. lyte och men. Det är även möjligt för dig att utfå ersättning för kränkning enligt SkL 2 kap 3§ (se https://lagen.nu/1972:207#K2). Enligt detta lagrum ska den som allvarligt kränker någon annan genom brott som innefattar ett angrepp mot dennes person, frihet, frid eller ära ska ersätta den skada som kränkningen innebär. Misshandel är ett brott som faller under detta lagrum. Utgångspunkt för bedömningen av om kränkningen är allvarlig är en objektiv bedömning av gärningen. De flesta typer av våldsbrott tenderar att bedömas medföra en allvarlig kränkning för den drabbade. SkL 5 kap 6§ anger hur storleken på kränkningsersättning ska beräknas. Det görs en skälighetsbedömning varvid man beaktar handlingens art och varaktighet och om handlingen t.ex. haft förnedrande inslag eller har varit ägnad att framkalla allvarlig rädsla för liv eller hälsa. Sammanfattningsvis kan du alltså kräva skadestånd på en rad grunder. Det är viktigt att du noga räknar på de kostnader som du har haft till följd av brottet och yrkar ersättning för dessa. Observera dock avräkningsregeln i SkL 5 kap 3§, som innebär att viss typ av ersättning, bl.a. från socialförsäkringar,ska avräknas från skadeståndsbeloppet. Om full bevisning avseende skadans storlek inte kan läggas fram i rätten, kan domstolen enligt Rättegångsbalken 35 kap 5§ uppskatta skadan till ett skäligt belopp (se https://lagen.nu/1942:740#K35). Hoppas svaret varit till hjälp! Med vänlig hälsning
Caroline NilssonRådgivare