Preskription av skuld till CSN

Hur kan jag fa min CSN skuld preskriberad? Skulden ar over 10 ar gammal och jag har inte hort nagot fran CSN pa hela tiden.

Lawline svarar

Hej, Din skuld till CSN utgör en sådan "vanlig fordran" som har en preskriptionstid på 10 år. Preskriptionstiden började löpa vid fordrans uppkomst, med andra ord från och med den dag Du skulle börjat betala tillbaka lånet. Se till det sagda 2 § preskriptionslagen. Vidare förutsättningar för att Din skuld skall anses preskriberad är att det inte under dessa 10 år förekommit något preskriptionsavbrott. I sådant fall har nämligen från denna tidpunkt en ny 10-årig preskriptionstid börjat löpa, se 6 § preskriptionslagen. Att CSN inte hört av sig under dessa 10 år innebär förmodligen att Din skuld är preskriberad, detta utan att Du behöver göra något ytterligare. Jag vill emellertid poängtera att ett krav eller en erinran från CSN endast är en, om än den oftast mest väsentliga, preskriptionsavbrytande grund som finns stadgad i lagen, se 5 § preskriptionslagen. Stämmer följande påståenden kan Du emellertid vara säker på att skulden är preskriberad. Du har varken betalat av något på lånet, erlagt ränta eller amortering eller erkänt fordingen på annat sätt gentemot CSN; CSN har varken skriftligen krävt eller erinrat om fordringen; och CSN har inte väckt talan eller åberopat fordringen gentemot Dig i domstol, hos KFM eller i skiljeförfarande, konkursförfarande eller förhandling om offentligt ackord. Avslutningsvis vill jag, med anledning av att Du använder uttrycket "hur får jag skulden preskriberad", understryka att Du inte behöver göra något ytterligare om ovanstående förutsättningar är uppfyllda. Preskriptionen inträder s.a.s. automatiskt. Med vänlig hälsning,
Sofie BjärtunRådgivare