FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt31/08/2006

Alkoholförtäring på offentlig plats

En artikel från Dagens Nyheter fick mig att börja fundera angående alkohol förtäring på almänna platser. Hela tiden har jag trott att det är olagligt men här citeterar jag artikeln: "Sedan 1997 är det tillåtet att dricka alkohol på allmän plats. Undantag gäller för skolgårdar och parklekar, samt för särskilda platser som stadsdelarna kan ansöka om undantag för hos Stockholms stad." Är det så att den lokala ordningsstadgan reglerar detta? För detta vara ju uppenbart vara specifika regler för Stockholms stad. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Det stämmer att det är kommunernas lokala ordningsstadgar som reglerar detta. Enligt 3 kap. 8 § ordningsslagen (SFS 1993:1617 http://www.lagen.nu/1993:1617) får en kommun – efter regeringens bemyndigande – meddela de ytterligare föreskrifter för kommunen eller del av denna som behövs för att upprätthålla den lokala ordningen på offentlig plats. I 3 kap 12 § ordningslagen stadgas vidare att sådana föreskrifter inte får lägga onödigt tvång på allmänheten eller annars göra obefogade inskränkningar i den enskildes frihet. Sålunda bör förbud vara begränsade till områden där de verkligen behövs. I lagens förarbeten anges att förbud mot förtäring av alkohol därför inte bör omfatta samtliga offentliga platser inom en kommun, utan endast sådana där det är särskilt motiverat ur ordningssynpunkt. Bra exempel på sådana platser är just skolgårdar, vissa parker osv. som är begränsade ur geografisk synpunkt. Ett generellt förbud skulle strida mot 3 kap. 12 §. Vill kommunen utfärda förbud på nya platser måste en anmälan göras till länsrätten som prövar om det är förenligt med ordningslagen, 3 kap. 13 §. Vänligen,
Carl BeyerRådgivare