FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott12/11/2010

Indraget körkort

Får körkortet indraget inom 48 tim.Kört mot rött. Kan man överklaga och endast få böter? Aldrig tidigare bötfälld eller straffad

Lawline svarar

Du kan överklaga beslutet att få ditt körkort indraget. Att körkortet blir indraget är inget straff, utan en annan rättsverkan av brott. Beslutet att få ditt körkort indraget är ett förvaltningsbeslut som kan överklagas hos den förvaltningsrätten (tidigare Länsrätten). Se 8 kap. 1 § körkortslagen, https://lagen.nu/1998:488#K8P1S1N1 I överklagandet ska du uppge varför du anser att beslutet är felaktigt. Du kan också anföra att beslutet drabbar dig särskilt hårt t.ex. om du är beroende av körkortet i ditt arbete. Du kan fortfarande bli dömd i tingsrätten för trafikbrottet och få böter som påföljd.
Lina RadovicRådgivare