FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/08/2006

Är det olagligt att som omyndig inneha alkohol?

Jag undrar om det är olagligt för en myndig person (som ej ännu fyllt 20) att inneha alkohol?

Lawline svarar

I alkohollagen slås två viktiga gränser fast. När man fyllt 18 får man handla folköl i detaljhandel samt bli serverad övriga alkoholhaltiga drycker på restaurang/lokal. När man fyllt 20 får man utöver detta dessutom handla övriga alkoholhaltiga drycker i detaljhandel. Det är inget brott i lagens mening att som underårig inneha alkohol, man kan alltså inte bli straffad för det, men det är för den sakens skull inte tillåtet; polisen har rätt att beslagta alkohol från omyndiga personer (samt myndiga personer ej fyllda 20 om de innehar något starkare än folköl). Däremot kan det vara brottsligt, och därmed straffbelagt, att sälja eller ge bort alkohol till personkategorierna ovan. Alkohollagen hittar du http://lagen.nu/1994:1738
Sara EdströmRådgivare