Samboegendom

Ska bli SAmbo och jag äger ett hus + bil. Han har kapital och skulle kunna "köpa" in sig hos mig. Hur gör man på rätt/bäst sätt?

Lawline svarar

Hej, Regler kring samboförhållanden hittar du i sambolagen (2003:370), SamboL. (https://lagen.nu/2003:376) Enligt 8 § SamboL ska då ett samboförhållande upphör, på begäran av någon av samborna, samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning. I 3 § SamboL stadgas vad som är samboegendom och således kommer att ingå i en bodelning. Där sägs att sambornas gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom om egendomen införskaffats för gemensam användning. Om din sambo flyttar in hos dig i ett hus som du ägt sedan innan ni blev sambor och som alltså införskaffats utan avsikt att bostaden skulle utgöra bostad åt er båda kommer den inte att ingå i en bodelning. Din bil kommer inte heller att ingå i en bodelning eftersom inte heller den klassas som samboegendom. En möjlighet som SamboL erbjuder för att sambor ska kunna undvika ett oväntat resultat vid en separation är möjligheten att upprätta samboavtal, 9 § SamboL. Sambor eller blivande sambor får avtala om att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska ingå vid en bodelning. Det krävs då att avtalet upprättas skriftligen och undertecknas av samborna alt. de blivande samborna. En försäljning av halva din fastighet är alltså inte en nödvändighet för att undkomma att behöva "skänka" bort halva fastigheten vid en separation. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare