FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag09/11/2010

Kan man starta ett aktiebolag när man själv har betalningsanmärkningar?

Hej, Jag och två nära vänner ska starta ett aktiebolag, jag själv har skulder hos kronofogden så min fråga är om det kan bli problem för mig att vara delägare i ett ab om jag har skulder hos kronofogden? Själva aktiekapitalet kommer inte från mig men jag kommer att vara 30% delägare i företaget. Mvh

Lawline svarar

Hej, En aktiebolagsbildning genomförs av bolagets stiftare genom uppförandet av en stiftelseurkund, för att bolaget sedermera skall bli ett rättssubjekt måste denna urkund registreras hos bolagsverket. Det finns ovillkorliga krav på stiftarna i aktiebolagslagens 2 kap 1-2 §§. I 2 § föreskrivs att en stiftare (dvs. bolagets första aktieägare) måste vara myndig, ej ha förvaltare, inte vara försatt i personlig konkurs eller vara belagd med näringsförbud, se https://lagen.nu/2005:551#K2P2S1 Det är alltså inga problem för dig att vara stiftare trots dina skulder. Som stiftare och första aktieägare till ett bolag måste du dock klara av att betala aktierna annars kommer bolagsverket ej bevilja registrering. När bolaget är registrerat som ett aktiebolag i bolagsverkets register är det bolaget som ansvarar för dess skulder i detta läge är din personliga ekonomi irrelevant (förutom om bolaget behöver mer kapital ifrån sina aktieägare för att hålla sig flytande). Du och dina kollegor kan ej bli personligt ansvariga för bolagets åtaganden så länge ni sköter era balansräkningar och agerar i tid vid eventuellt ekonomisk kris. Med vänliga hälsningar
Martin FridhRådgivare