Angående felaktig utbetalning av lön

Jag har fått en anmodan att betala tillbaks en summa till min före detta arbetsgivare som de anser sig ha felaktigt betalt för mycket till skatteverket, dvs jag har då fått tillbaks den summan på återbäringen. Vid anställningens upphörande skrev vi på ett avtal om att samtliga mellanhavanden vart slutgiltigt och till fullo reglerade. Gäller det för mig också? Felet begicks av arbetsgivaren för 2008 och jag slutade där i början av 2010.

Lawline svarar

Hej, Vad jag förstår är det faktum att arbetsgivaren betalat in för mycket skatt otvistigt. Frågan är då om det finns ett berättigat återbetalningskrav gentemot dig som betalningsmottagare . Enligt huvudregeln har den som felaktigt betalat ut pengar till någon annan rätt att återfå det felaktigt utbetalade beloppet. Denna huvudregel är dock behäftad med en del viktiga undantag. Det kan konstateras att om betalningsmottagaren ska få behålla pengarna så krävs att han varit i god tro eller haft fog för att uppfatta betalningen som en slutgiltig reglering av parternas mellanhavanden, se bl.a. NJA 2001 s. 353. Den aspekten att du fått pengarna i form av skatteåterbäring talar för att du varit i god tro. Storleken på beloppet är också här av avgörande betydelse, ett osedvanligt stort belopp kan väcka misstankar om att det skett en felaktig utbetalning och således försätta betalningsmottagaren i ond tro. Utöver betalningsmottagarens goda tro krävs det att denne har inrättat sig efter betalningen. Det uppenbara exemplet på detta är att det felaktigt utbetalda beloppet konsumerats. Men även en situation som innebär att mottagaren planerat sin ekonomi efter det utbetalda beloppet kan räcka. Du har alltså att avgöra om du varit i god tro och ifall du inrättat dig efter betalningen. Med vänlig hälsning
Samuel LundbergRådgivare