Muntligt uttryckt vilja om att gåva ej är att se som förskott på arv

Vi är fyra syskon. Två av oss har en tid fått ekonomiskt stöd av våra föräldrar då vi befann oss i en svår situation. Föräldrarna har muntligt sagt oss att pengarna inte ska anses som ett förskott på arvet. Båda föräldrar är nu döda och våra syskon menar att de pengar vi mottagit ska anses som en del av vårt arv. Vad är rätt?

Lawline svarar

Hej, För frågor gällande arv är ärvdabalken, ÄB tillämplig. (https://lagen.nu/1958:637) Det är inte ovanligt att det i samband med arvsskifte uppmärksammas gåvor som arvlåtaren givit bröstarvingar under sin livstid. Huvudregeln enligt 6 kap 1 § ÄB är att sådana gåvor är att se som ett förskott på arv. Det är då inte enbart rena gåvor som beaktas utan även exempelvis försäljning av egendom som skett till ett underpris. Att gåvor skall ses som ett förskott på arv är dock endast en presumtion som kan brytas om arvlåtaren på något sätt givit uttryck för att gåvan ej är att se som förskott på arv. En sådan viljeförklaring kan vara skriftlig men är även giltig om den ges muntligt. Viljan behöver inte heller uttryckas i direkt samband med gåvan utan kan ske vid ett senare tillfälle. Om viljan att gåvan ej är ett förskott på arv uttryckts muntligen kommer det troligtvis bli en bevisfråga. Men som ovan sagt så är muntligt lika gällande som skriftligt. Hälsningar,
Mathias GunnervaldRådgivare