FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott03/11/2010

Överklagande av Transportstyrelsen beslut

Får körkortet indraget inom 48 tim. Kört mot rött. Kan man överklaga och endast få böter? Aldrig tidigare bötfälld eller straffad.

Lawline svarar

Hej! Enligt 5 kapitlet 3 § punkt 4 Körkortslagen, hädanefter KKL, skall ett körkort återkallas om man kör mot rött ljus och brottet _ej anses som ringa_. I 5 kapitlet 7 § KKL stadgas att ett körkort skall omhändertas om det på sannolika skäl kan antas att körkortet kommer att återkallas enligt 5 kapitlet 3 § punkt 4 KKL och att föraren kan medges rätt att fortsätta köra under 48 timmar närmast därefter. Vidare stadgas i 7 kapitlet 5 § KKL att om ett körkort har blivit omhändertaget enligt nyss nämnda paragraf skall Transportstyrelsen utan dröjsmål pröva frågan om körkortet skall återkallas tills vidare eller lämnas tillbaka. Ett beslut enligt 5 kapitlet 7 § KKL _kan inte överklagas_ enligt 8 kapitlet 2 § punkt 5 KKL. Ett beslut om körkortsåterkallelse _kan däremot överklagas_ till Förvaltningsrätten. Överklagandet skall vara skriftligt och undertecknat av dig. Det skall ha kommit in till Transportstyrelsen inom tre veckor från den dag som du tagit del av beslutet. Transportstyrelsen skickar därefter överklagandet för prövning till Förvaltningsrätten i den domkrets där du är folkbokförd. I överklagandet ska du ange vilket beslut som du överklagar, hur du vill att beslutet ska ändras och varför du anser att det bör ändras. Det är inte möjligt för mig att svara på om du kommer att vinna någon framgång med ett överklagande eller ej om Transportstyrelsen väljer att fatta ett beslut om att återkalla ditt körkort. Jag har inte tillräckligt med information om händelseförloppet och övriga omständigheter för att kunna göra en sådan bedömning. Länk till Körkortslagen: https://lagen.nu/1998:488#K5 Hoppas jag har kunnat vara till din hjälp. Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare