FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott03/11/2010

Återkallelse av körkort

Hej! Har en bekant vars son, under prövotiden för körkort, kört 30 km/h för fort på 30 väg. Fotograferad med trafikkamera. Fått från polisen att han är skäligen misstänkt för trafikförseelse. Påföljd böter drygt 3000 kronor. Om han skriver på och erkänner, betalar in bötesbeloppet, polisen lämna ärendet ändå till Transportstyrelsen för återkallande av körkortet? Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Ja han kommer med största sannolikhet att bli av med sitt körkort då hans fortkörning ej är att anses som ringa se 5 kapitlet 3 § punkt 4 Körkortslagen. Återkallelse av körkort som Transportstyrelsen beslutar om kan grunda sig på ett godkänt strafföreläggande, ett godkänt föreläggande om ordningsbot, en lagakraftvunnen dom etc se 5 kapitlet 1 § stycke 2 Körkortslagen. Länk till Körkortslagen: https://lagen.nu/1998:488 Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare