FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/10/2010

Vårdslöshet i trafik

En dag på väg till jobbet, vid filbyte i låg hastighet (20 km/tim och blinkers på) från mittfält till vänsterfil blir bilist som jag kör in framför i vänsterfilen irriterad och börjar köra nära bakifrån på hotfullt sätt. Detta pågår i ca 20 minuter och i allt högre hastighet. Situationen är hotfull och jag är rädd. När jag tillslut bestämmer mig för att våga stanna och konfrontera personen visar det sig att han är polis och har sin fru bredvid sig i bilen. Bilen är civil och polisen är civilklädd. Det finns inget som tyder på att han var polis. Nu är jag kallad till rättegång för vårdslöshet i trafik. Jag anser att jag är oskyldig men ord står mot ord. Kan jag dömas och i så fall vad kan straff bli? Behöver jag advokat?

Lawline svarar

Hej! Enligt 1 § i Lag om straff för vissa trafikbrott kan man dömas till vårdslöshet i trafiken om man som billist brister i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna. Vilket kort sagt innebär att du som billist skall köra ansvarsfull och på ett säkert sätt i trafiken. Av vad jag förstår av din utsaga tyder inte mycket på att du kört vårdslöst om du inte kört alldeles för fort i någon form av trafikfarlig miljö och det därför kan anses som ett medvetet risktagande se t.ex Nja 2001 s 286. Istället torde det vara den andra trafikanten som skall hålla vederbörligt avstånd till dig. Eftersom ord står mot ord är det en svår situation att bedöma i praktiken, dock tenderar en polismans ord att väga tyngre än en privatpersons. Straffet för vårdslöshet i trafik är dagsböter om det inte anses som grovt då kan straffet bli upp till två års fängelse, utöver det brukar man förlora körkortet under en viss tidsrymd. Eftersom du ska stå inför domstol kan du begära en offentlig försvarare vilket kan vara mycket värdefullt för dig. Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott hittar du https://lagen.nu/1951:649 Mvh
Dennis CarlssonRådgivare