FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag28/10/2010

Påverkar aktieägarens nationalitet rätten att rösta vid bolagsstämma?

Hej Är det någon påverkan om en person i bolagsstämman är brittisk medborgare när beslut om nyemission ska tas?

Lawline svarar

Hej, En ökning av aktiekapitalet beslutas normalt av bolagsstämman. Styrelsen kan dock besluta om nyemission efter bemyndigande från stämman. Enligt 7:2§ ABL, https://lagen.nu/2005:551#K7P2S1, har den aktieägare som, på dagen för bolagsstämman, är införd i aktieboken rätt att delta. Företaget kan även besluta att en föranmälan måste ske för att få delta. Då beslut om nyemission fattas genom ett bolagsstämmobeslut har samtliga aktieägare som uppfyller ovanstående krav rätt att rösta om förslaget. Aktieägarens nationalitet är inte relevant. Vidare har en aktieägare en oinskränkt rätt att representeras utav ombud, vilket framgår av 7:3§ ABL, https://lagen.nu/2005:551#K7P3S1. I denna rätt får inga inskränkningar göras. För företrädesrätt krävs att ombudet har en skriftlig fullmakt, vilken är daterad och signerad av aktieägaren. Att en aktieägare är brittisk medborgare påverkar således inte dennes rätt att använda sin röst vid en bolagsstämma, antingen själv eller genom ombud. Jag hoppas att Du har fått svar på Din fråga! Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare