Delning av lägenhet i bostadsrätt

Hej, Jag undrar vad som gäller om man köper en bostadsrätt och vill dela upp den (en del av lägenheten kommer att tillhöra lägenhet vägg-i-vägg i samma bostadsrättsförening den andra delen kommer att säljas som en mondre lägenhet). Måste styrelsen godkänna detta?

Lawline svarar

Hej! Enligt bostadsrättslagen(1991:614) 7 Kap 7§ 1 stycket får du inte göra ändringar i lägenheten utan tillstånd från styrelsen om ändringerna handlar om större ingrepp enligt punkt 1-3. se https://lagen.nu/1991:614#K6R1 I stadgarna för föreningen kan det finnas andra regler för ombyggnader och ändringar av lägenheter. Om du ändrar lägenheten utan tillstånd kan du i vissa fall tvingas att återställa den till ursprungligt skick om ändringen av lägenheten medför skada eller olägenhet. Du kan även förverka din nyttjanderätt om ändringen betraktas som vanvård, se rättsfall https://lagen.nu/dom/rh/1994:28 Styrelsen kan enligt bostadsrättslagen 7 kap 7 § 2 stycket, inte neka dig tillstånd till att ändra i lägenheten om ändringen inte medför skada eller olägenhet för föreningen. Om stadgarna inte medger ändring av lägenheten, ansök för säkerhets skull skriftligen till styrelsen om att du vill ändra din bostad. Bifoga gärna ritning, planering och budget samt med mål att lägenheten ska vara i bättre skick efter ändringen så blir det lättare att komma överrens med styrelsen. Glöm inte att få tillståndet skriftligt. Med vänlig hälsning Rickard Malteskog
Rickard MalteskogRådgivare