Preskriptionstid för skadeståndsfordran i anledning av brott

Jag misstänktes ha utfört skadegörelse 080216 och fick en dom i samma ärende 090603. Bland annat dömdes jag till att betala skadestånd. Först nu, 101021, har jag fått hem brev om att betala detta skadestånd. Är det inte så att detta skadestånd preskriberades antingen två år efter det påstådd brottet, dvs. 100216 eller ett år efter domen, dvs. 100603? Detta skulle då innebära att man inte har någon rätt att kräva att jag skall betala skadestånd nu, i oktober 2010. Eller hur är egentligen sakernas tillstånd?

Lawline svarar

Hej, Regler om preskription av alla slags fordringar finns i preskriptionslagen. Enligt huvudregeln preskriberas fordringar tio år efter tillkomsten, se 2 § preskriptionslagen. För skadeståndsfordringars del innebär detta att preskriptionstiden räknas från den tidpunkt då den skadegörande handlingen utfördes. Vad jag ovan beskrivit gäller allmänt för skadeståndsfordringar. Om det är fråga om skadestånd i anledning av brott, som i Ditt fall, finns det särskilda regler som innebär att preskriptionstiden i vissa fall kan förlängas. Syftet med dessa regler är att den som åsamkats skada genom brott skall ha möjlighet att begära skadestånd så länge straffrättslig påföljd kan dömas ut. Den regel, som jag misstänker att Du har i åtanke och som stadgar just att preskription inträder ett år efter domen, fungerar alltså som en förlängning av tiden i det fall att den tioåriga preskriptionstiden inte räcker. Så kan vara fallet när det gått mer än nio år mellan brottet och domen. Såsom ovan framgått gäller för Din del den allmänna preskriptionstiden på tio år. Skadeståndsfordran är således fortsatt gällande. Vänligen,
Sofie BjärtunRådgivare