Cykel skadat bil

Hej. Min cykel har under förra veckan då jag var på semester ramlat omkull på grund av en storm. I samband med att den ramlade så repade den en bil som stod i närheten. Jag hade parkerar cykeln intill ett hus, (inget p förbud för cyklar). Detta var alltså en olyckshändelse. Nu vill ägaren till bilen att jag betalar hans självrisk eller i alla fall delar på den med honom. Har jag något ansvar i och med olyckan att betala honom eller behövs inte det på grund av det var just en olycka?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Enligt svensk rätt kan man bli skadeståndsskyldig om man vållat en annan person en sak- eller personskada. I ditt fall skulle det eventuellt kunna vara aktuellt med en sakskada (skadad bil). För att du ska kunna bli skadeståndsståndskyldig är det en rad kriterier som ska vara uppfyllda: 1) Du måste ha orsakat skadan uppsåtligen eller genom vårdslöshet. 2) Skadans följd måste vara rimlig och ligga i farans riktning. På de uppgifter du uppgivit är det svårt att avgöra om du är skadeståndsskyldig eller inte. Jag skulle rekommendera dig att vända dig till ditt hemförsäkringsbolag. I din hemförsäkring ingår en ansvarsförsäkring som kan ersätta skadeståndskrav. Genom att anmäla detta krav till ditt försäkringsbolag kommer de att utreda händelsen för att ta reda på om du är skadeståndsskyldig. Är du skadeståndsskyldig kan ersättning utgå från din försäkring, med avdrag för din självrisk. Skadeståndslagen hittar du här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720207.htm Lycka till
Lawline RådgivareRådgivare