FrågaKÖPRÄTTÖvrigt28/11/2005

Nybilsgaranti

Jag har en ny bil som jag vill serva på en icke auktoriserad verkstad typ mekonomen bilverkstad "för det blir ju billigare då". Kan jag då bli fråntagen den nybils garanti som jag annars har på min nya bil?

Lawline svarar

Hej, Enligt konsumentköplagen gäller 6 månaders garanti på varor. Allt utöver dessa 6 månader får betraktas som "bonus" som återförsäljaren själv kan sätta upp regler för när/hur den gäller. Har den oauktoriserade verkstaden genomfört service eller reperation på ett korrekt sätt medför detta inte någon förlust av garantin. Däremot om verkstaden på grund av en misslyckad reperation orsakar fel i din bil så kommer biltillverkaren sannolikt inte låta nybilsgarantin täckas av felet. I ett sådant fall får du snarare rikta dig till verkstaden som orsakade felet för att få felet åtgärdat eller eventuellt skadestånd.
Christina WeilanderRådgivare