Istadarätt

Tack för svar Carina P. Jag förstod inte riktigt och har läst i bif länk. Avliden dotter efterlämnade inga barn ej heller något att ärva. Jag däremot har en del pengar och obelånad fastighet. Har två barn till med annan far. När jag avlider får då inte avlidna dotterns far ärva hennes del av min kvarlåtenskap?

Lawline svarar

Hej! Jag förstod det som att det var arvet efter din dotter, inte arvet efter dig, som du undrade över, men jag förstår vad du menar nu. När en person dör ärver dennes barn (bröstarvingar) lika mycket var. Om ett barn är dött ärver dennes avkomlingar, dvs. barnbarnen, bröstarvingens del. Detta framgår av 2 kap 1 § andra stycket Ärvdabalken (ÄB). Barnbarnens rätt att träda istället för bröstarvingen kallas istadarätt. Istadarätt tillkommer endast arvingar i nedstigande led dvs. barnbarn, barnbarnsbarn osv. Din avlidna dotters far ärver alltså inte hennes del av kvarlåtenskapen utan den får delas av dina två andra barn. Hoppas att det blev klarare nu. Vänliga hälsningar
Carina PerssonRådgivare