P-bot pågrund av parkering på parkering avsedd för funktionshindrade där tillstånd erfordrades

Hej. Jag parkerade på en handikapparkering framför sjukhuset i borås eftersom var att min mamma skulle bliinlagd på SÄS och eftersom hon har ledgångsreumatism och fybriomyalgi så har hon svårt att gå. Därför ställde jag bilen nära ingången. Vakten som lappade min bil pratade jag med ca kl 1100. På själva fakturan står tiden mellan 1055 -1102 vilket jag tycker är felaktig tid. Det fanns inga andra parkeringar lediga samt det fanns 4 st lediga handikapparkeringar. Kan jag få deras beslut upphävd och inte betala p-boten?

Lawline svarar

En p-bot kan överklagas. När man överklagar p-boten anför man skriftligen varför man anser den är felaktig. Adress och telefonnumer hittar du oftast på p-boten. Beroende på vilket p-bolag som utfärdat boten, kan det finnas information och särskilda blanketter för överklagande på internet att skriva ut. För att få parkera på parkering avsedd för funktionshindrade krävs tillstånd. Har man inget tillstånd får man i regel böter. Har din mamma något tillstånd på grund av sina sjukdomar? Du har ingen rätt att parkera på parkering för funktionshindrade utan tillstånd. Du kan dock överklaga och hänvisa till att du inte stod parkerad 10:55-11:02. Jag rekomenderar dig dock att betala p-boten trots ditt överklagande. Om du vinner framgång med överklagandet får du tillbaka pengarna. Betalar du inte p-boten kommer ärendet troligtvis hamna hos ett inkassobolag och eventuellt hos kronofogden om du inte betalar, vilket medför kostnader för Dig.
Lina RadovicRådgivare