Arv efter morföräldrars syskon?

Är jag och mina syskon arvsberättigade till en moster till min mamma.Mina föräldrar är döda. Mammas moster har inga syskon i livet, bara en svägerska och syskonbarn. enligt ett i mitt tycke tvivelaktigt testamente så skulle jag och mina syskon inte få ärva något utan bara mosterns syskonbarn. Till saken hör också att vi misstänker att testamentet inte är okey ( någon annan har skrivit det)

Lawline svarar

Hej, Bestämmelser om arvsrätt återfinns i 2 kap. Ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637#K2. Först undersöks huruvida någon av de personer som finns nämnda i 2 kap. 1 § ÄB är vid livet, det vill säga barn eller barnbarn till den avlidne. Av din fråga framgår att så inte är fallet. Detta gör att man får gå vidare till 2 kap. 2 § ÄB och se om någon arvsberättigad enligt denna bestämmelse lever. Här framgår först och främst att arvlåtarens föräldrar skall ta hälften var av arvet. Enligt din fråga lever ingen av din mammas mosters föräldrar. I sådant fall träder arvlåtarens syskon in i föräldrarnas ställe. Finns inte heller syskon vid liv tillfaller arvet syskonbarn. Av din fråga framgår att ett syskonbarn till din mammas moster lever, vilket gör att detta syskonbarn har rätt till arvet. Detta innebär att även om inte testamentet funnits hade du och dina syskon inte varit arvsberättigade efter din mammas moster. Vänliga hälsningar
Ulrika LundgrenRådgivare