Rätt att skicka betalningspåminnelse till konsument?

En kund reagerade på att vi skickade en påminnelsefaktura på en obetald avgift från förra året. Jag vet att preskriptionstiden är 3 år, men finns det någon lag som säger att man inte kan skicka en påminnelse efter en viss tid?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om preskription av fordringar återfinns i Preskriptionslagen (PreskL), se https://lagen.nu/1981:130. Den allmänna preskriptionstiden är 10 år, men precis som du skriver, gäller för bl.a. konsumentfordringar en treårig preskriptionstid. Under denna tid måste preskriptionsavbrott göras för att preskription ej ska inträda, se 2 § PreskL. Ett preskriptionsavbrott kan ske på olika sätt, bl.a. genom att skicka en påminnelsefaktura och detta medför att en ny preskriptionstid om tre år börjar löpa. Det bör dock tilläggas att innebörden av preskription är att borgenären inte längre kan kräva betalning av gäldenären, eller exempelvis ta hjälp av Kronofogdemyndigheten för att driva in fordran, jfr 8§. Preskription påverkar inte själva skuldförhållandet, som fortfarande består. En gäldenär som vill göra rätt för sig kan naturligtvis välja att frivilligt betala trots att fordran preskriberats. Sammanfattningsvis finns det alltså inte några hinder för att skicka en påminnelse till er kund, ni har rätt att kräva in betalning för er fordran så länge preskription ej har inträtt. Hoppas svaret varit till hjälp. Med vänlig hälsning
Caroline NilssonRådgivare