Hur många timmar är heltid?

Hur många timmar i veckan ska man jobba om man går heltid på rullande schema?

Lawline svarar

Hej Anna! Svaret på din fråga finns i det kollektivavtal som finns på din arbetsplats. Det finns en lag om arbetstid (den kan du läsa här: https://lagen.nu/1982:673) som ställer vissa krav på arbetsgivaren, men i huvudsak är det i kollektivavtalet som arbetstid regleras. Enligt lagens 5§ får den _ordinarie_ arbetstiden inte överstiga 40 timmar i veckan. Det finns dock en mängd undantag från denna regel, som du framförallt kan läsa om i 7 och 8 §§. Man får alltså jobba mer än dessa timmar i veckan, så kallad övertid, under vissa perioder men inte som standardtid. Men normen är alltså som sagt max 40 timmar i veckan, det vill säga åtta timmar per dag om man arbetar de sedvanliga fem dagarna.
Joel DahlquistRådgivare