Preskriptionstid för prover vid ansökan om körkortstillstånd

Hej! jag undrar om det finns nån preskribtionstid på hur länge länsstyrelsen/transportstyrelsen kan kräva leverprover? Jag har för mig att läste i någon lagtext att om jag ville ha körkortstillstånd inom 3 år så var jag tvungen att ha intyg från läkare. Nu hittar jag inte de papprena. Tacksam för svar! Mvh

Lawline svarar

Hej! Under fem år, från det att domen mot rattfylleri kom till dess att du ansöker om körkortstillstånd så kan de kräva ett läkarutlåtande med prover och alltså efter fem år så kommer de inte att kräva några prover, det står i 3 kapitlet 1 paragrafen körkortsförordningen (https://lagen.nu/1998:980). Även efter dessa fem åren kan transportsstyrelsen kräva ett särskilt läkarintyg om du har blivit dömd för något ytterligare brott, eftersom de kollar i belastningsregistret när du ansöker om körkortstillstånd, det står i 3 kapitlet 2 och 3 paragrafen körkortslagen (https://lagen.nu/1998:488), och är ”personlig lämplighet”. Körkortet kan bli återkallat och då kan spärrtiden, alltså under den tiden som du inte får ansöka om körkortstillstånd vara upp till tre år, det står i 5 kapitalet 6 paragrafen körkortslagen. Efter att den tiden har gått ut krävs oftast ett läkarutlåtande med prover för att få ett kärkortstillstånd. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare