Hyresvärd förnekar muntligt avtal om uppsägning av hyresförhållande

Jag hyr en bostadsrätt i andrahand av en familj som äger lägenheten. Enligt skriftligt kontrakt har vi tre månaders uppsägningstid. Jag ska flytta ut och eftersom personen som ska flytta ur min nya lägenhet undrade om vi kunde flytta fram inflyttningen frågade jag min hyresvärd om detta var möjligt. Vi bestämmde att uppsägningstiden istället skulle va den sista påfäljande månad (detta var i slutet av månaden). Hyresvärden hittade dock ingen ny hyresgäst förrens till månaden efter och nu påstår hyresvärden att det muntliga avtalet var ett missförstånd och kräver mig på en månadshyra till, men inte den tredje hyran. Kan han göra så? är muntligt avtal giltigt? Även om han förnekar att det gjorts? (Jag har inga vittnen till samtalet) Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Hyreslagens bestämmelser om uppsägningstid syftar till att skydda dig som hyrestagare vid det motsatta situationen till den du befinner dig i nu - det vill säga när hyresgästen vill stanna kvar så länge som möjligt. Din situation, att hyresgästen vill komma ur avtalet så snabbt som möjligt, har inte ansetts vara värd att skydda på samma sätt. Därför finns det i hyreslagen bara regler om hur länge man som MINST har rätt att stanna kvar. Istället faller vi tillbaka på "vanlig" avtalsrätt. Det normala i det här fallet får anses vara tre månaders uppsägningstid och det är också den tiden som hyreslagen anger som den kortaste som hyresvärden kan tvinga fram. Därför ligger det nära till hands att tro att det är du som behöver bevisa att ni har avtalat om en månads uppsägningstid istället. Muntliga avtal gäller i princip men utan vittnen eller annan bevisning att styrka ditt påstående med, lutar mycket åt att det blir din hyresvärd som går segrande ur den här striden. Ta det som en lärdom för framtiden - försök få alla muntliga avtal dokumenterade på något sätt. Jag hoppas att mitt svar har hjälpt dig!
Joel DahlquistRådgivare