När kan man kräva fast anställning ?

hej jag har jobbat som timvikarier på ett privat hem för autistiska människor i 1.5 år och skulle gärna vilja få fast jobb där. jag vet att ett kommunalt hem måste erbjuda jobb efter man har jobbat 600 timmar. hur är det på privata hem? finns det någon lag så att man får fast jobb, eller får arbetsgivaren ha/"utnyttja" en som timvikarier hur länge som helst? man måste tänka på att man som timvikarier aldrig vet när man jobbar och därmed inte kan planera semester osv. tack så jättemycket!

Lawline svarar

Både offentliga och privata arbetsgivare är bundna av lagen om anställningsskydd (LAS). Enligt 5 § LAS har en arbetstagare rätt till fast anställning om den varit timanställd hos arbetsgivaren i sammanlagt mer än två år under en femårsperiod. Se https://lagen.nu/1982:80 När du har jobbat mer än två år heltid kan du kräva fast anställning enligt 5 § LAS. Har du inte arbetat heltid får du räkna ihop de antal timmar du arbetat för att se när du kan kräva fast anställning. Du ska alltså ha jobbat två år heltid sammanlagt under en femårsperiod. Skulle du sluta och jobba någon annanstans under t.ex. ett år, och sedan komma tillbaka till din tidigare arbetsgivare, kan du ändå tillgodoräkna dig den tid du arbetat tidigare dvs 1,5 år, eftersom man räknar antalet timmar du arbetat under en femårsperiod.
Lina RadovicRådgivare