Föräldrars rätt till arv

Jag har en avliden dotter som ej har samma far som mina två andra barn. Avlidna dotterns far ärver mig har jag förstått. Finns det något jag kan göra för att förhindra detta. Dottern hade inga barn.

Lawline svarar

Hej! Du och din dotters far har rätt till halva arvet var. Fadern ärver alltså inte dig utan ärver direkt från dottern. Se 2 kap 2 § Ärvdabalken (ÄD). Fadern har tio år på sig, från dödsdagen, att begära sin del av arvet innan det preskriberas. Se 16 kap 4 § ÄD. Ärvdabalken hittar du här: https://lagen.nu/1958:637 Vänliga hälsningar
Carina PerssonRådgivare