FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott15/09/2010

Provtagning för körkortstillstånd efter rattfylleri

Hej. Jag behöver göra "piss prov" för att få ta om mitt körkort då jag hade canabisrester i kroppen när jag körde bil (kortet blev indraget i 14 månader). Då detta är sanslöst dyrt, undrar jag hur lång tid det tar innan jag kommer få ta körkort igen utan drogtest? Är detta ens möjligt eller kommer jag få lämna prover även om jag väntar 3/5/10 år innan jag bestämmer mig för att ta det igen? Mkt tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Transportstyrelsen rensar sina register efter fem år, vilket betyder att efter fem år så behöver du inte skicka med läkarutlåtande eller göra något prov när du ansöker om körkortstillstånd. Det framgår av 3 kapitlet 1 paragrafen körkortsförordningen (https://lagen.nu/1998:980). De fem åren räknas från domen till den dagen som du ansöker om körkortstillståndet. När du ansöker om körkortstillstånd så kollar de i belastningsregistret, det framgår ur 3 kapitlet 2 paragrafen körkortslagen (https://lagen.nu/1998:488), det är ”personlig lämplighet”. Skulle det ha hänt något annat under de fem år sedan domen, så kan de kräva in ett läkarutlåtande eller prov, 3 kapitlet 3 paragrafen körkortslagen. Har det inte hänt något på fem år mellan domen och ansökan om körkortstillståndet så kommer de troligtvis inte att kräva ett läkarutlåtande eller att du ska ta något prov. Om domstolen gjorde bedömningen att du var missbrukare eller beroende av cannabis så finns det regelringar för hur länge som du måste ta prover för att du ska anses vara nykter. Den tiden kan variera mellan sex månader och två år. Det står det om i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om medicinska krav för innehav av körkort m.m. ”TSFS 2010:125” 12 kapitlet för rattfylleri och 13 kapitlet för grov rattfylleri. Det är dessa regler som ligger till grund för läkarundersökning som avses i 3 kapitlet 3 paragrafen körkortslagen, det står i 1 kapitlet 3 paragrafen Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om medicinska krav för innehav av körkort m.m. Väljer du att inte göra testerna under den tiden utan väntar fem år så kommer du troligtvis inte att behöva göra något prov om det inte skulle ha hänt något annat under dessa år. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare