Ändring av äktenskapsförord

Hej Jag och min fru registrerade för två år sedan ett äktenskapsförord med anledning av att hennes mor dessvärre låg för döden. Vi har nu enats om att avregistrera detta för dåtid och framtid, dvs att vi ska hantera våra tillgångar och ev kommande arv osv som gemensam egendom/tillgång. Jag har försökt finna hur man avregistrerar detta, men har inte lyckats hitta hur man gör detta och därför vänder jag mig till er --> Hur gör vi?

Lawline svarar

Hej! Anledningen till att du inte hittar något om detta är att det inte går att avregistrera ett äktenskapsförord, istället upphäver man det genom att upprätta ett nytt sådant. Detta stadgas i Äktenskapsbalken 7 kap 3 §, se https://lagen.nu/1987:230#K7P3S1 här. Ni får alltså förordna om att all egendom ska vara giftorättsgods och därmed delas lika mellan er genom att upprätta ett nytt äktenskapsförord. Med vänlig hälsning, Emma Bengthsson
Lawline RådgivareRådgivare