Arbetsgivarens LAS-brott - skadestånd och frister

Hej, Enligt information jag har hittat så gäller följande "Om det är arbetsgivaren som vill avbryta så ska han underrätta arbetstagaren om detta minst två veckor i förväg. Om arbetsgivaren missar detta kan han ändå avbryta men riskerar då att få betala skadestånd till den anställde." Om man blivit uppsagd med mindre än två veckor till ens sista arbetsdag så är alltså det fel. Måste det påpekas i direkt anslutning till uppsägningen? Eller hur långt i efterhand kan den fd. anställde påpeka detta och ha möjlighet till ett skadestånd? Tack på förhand Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Informationen du fått är korrekt. Enligt 30§ Lag om anställningsskydd (LAS) måste arbetsgivaren underrätta den anställde två veckor i förväg, om uppsägningen sker pga. personliga skäl: _*30 §* En arbetsgivare som vill avskeda eller säga upp en arbetstagare på grund av omständigheter som hänför sig till arbetstagaren personligen skall underrätta arbetstagaren om detta i förväg. Gäller underrättelsen uppsägning skall den lämnas minst två veckor i förväg._ En arbetsgivare som inte fullgör sin underrättelseskyldighet har brutit mot LAS. Den anställde har då möjlighet att kräva skadestånd enligt 38§. Vid arbetsgivarens brott mot LAS kan skadeståndet avse både ekonomisk förlust (t.ex. att man gått miste om andra inkomster för att man inte underrättats om uppsägningen i tid) och den kränkning som själva lagbrottet innebär. Preskriptionsfristen för skadeståndsanspråket är enligt 41§ fyra månader från den skadegörande handlingen. Det innebär att fristen börjat löpa från den dag då arbetsgivaren borde ha lämnat underrättelsen, och den anställde måste inom fyra månader från detta påpeka för sin f.d. arbetsgivare att han/hon vill kräva skadestånd. Preskriptionsfristen kan dock förlängas. Arbetsgivaren är enligt 8§ 2st. LAS skyldig att i uppsägningshandlingen ge den anställde s.k. besvärshänvisning, dvs. information om hur den anställde vill gå tillväga om han/hon vill ogiltigförklara uppsägningen eller kräva skadestånd. I praktiken innebär detta att arbetsgivaren måste återge bestämmelserna i 40-42§§ LAS. Om arbetsgivaren inte lämnat den här informationen till den anställde, börjar preskriptionsfristen löpa först den dag då anställningen upphör. Återkom gärna om du undrar något mer. Nedan finns en länk till Lag om anställningsskydd: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM Vänligen,
Georg DellborgRådgivare