Alkohol- och drogbruk - saklig grund för uppsägning?

Jag har hört att om man är påverkad av alkohol på jobbet måste arbetsgivaren erbjuda hjälp, medan om man är påverkad av någon illegal drog/narkotika så kan man bli avskedad omedelbart. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. När en anställd är påverkad av alkohol på arbetsplatsen bör arbetsgivaren fråga sig om detta tyder på att den anställde har missbruksproblem. Vad arbetsgivaren skall och får göra avgörs i stor utsträckning av om det finns en missbruksproblematik. Jag har delat in resten av mitt svar i tre delar för att det skall bli lättare att överskåda. 1 – Alkoholberoende/alkoholism Om den anställde är alkoholberoende/alkoholist, jämställs detta i princip med en sjukdom. I det läget har arbetsgivaren ett ansvar att hjälpa den anställde med rehabiliteringsinsatser så att han/hon kan komma ifrån sitt missbruk. Bestämmelser om detta finns i 22 kap. Lag om allmän försäkring. Det är antagligen detta du syftar på i din fråga. Att alkoholism ses som ett sjukdomstillstånd innebär att arbetsgivaren inte får lov att säga upp den anställde pga. missbruket i sig. Att arbetsgivaren inte får säga upp anställda pga. sjukdom står inte i någon lag, men det framgår av förarbetena till Lag om anställningsskydd (LAS) och av rättsfallet AD nr. 139/1978. Misskötsamhet som grundat sig i ett alkoholberoende – t.ex. att den anställde inte passat tider - är heller inte skäl för uppsägning utan vidare. Detta framgår av rättsfallet AD 1982:133. Istället skall arbetsgivaren som sagt försöka hjälpa den anställde att ta sig ur missbruket. Arbetsgivarens skyldigheter sträcker sig dock inte hur långt som helst. Om den anställde vägrar att ta emot hjälp, eller hjälpen misslyckas trots att arbetsgivaren gjort de ansträngningar som kan begäras, kan uppsägning ske. 2 – Alkoholpåverkan utan missbruksproblem Naturligtvis kan det hända att en anställd är berusad på jobbet utan att för den skull vara alkoholberoende. I så fall ses alkoholpåverkan som ”vanlig” misskötsamhet. Frågan kan då uppkomma om detta är saklig grund för uppsägning enligt 7§ LAS. När en anställd missköter sig skall arbetsgivaren framförallt ta hänsyn till vilka konsekvenser man inför framtiden kan dra av beteendet. Man talar om att arbetsgivaren skall ha ett prognos-tänkande. Innebär det inträffade att den anställde är olämplig för sina arbetsuppgifter och kommer att missköta sig på nytt? Som du förstår kan den här bedömningen se olika ut i olika fall. Utifrån rättspraxis och den arbetsrättsliga litteraturen kan man dock göra en generalisering: Om en anställd vid ett enstaka tillfälle kommer berusad/bakfull till arbetet bör det inte vara skäl för att säga upp denne (undantag kan finnas för personer med synnerligen ansvarsfyllda arbetsuppgifter). En anställd som upprepade gånger är berusad på arbetet kan däremot räkna med att bli uppsagd. Upprepad misskötsamhet antyder ju oftast att personen är olämplig och kan komma att göra samma sak igen i framtiden. 3 - Narkotikapåverkan Narkotika skiljer sig från alkohol genom att innehav eller bruk av narkotika är olagligt. Ovan förklarade jag att när det gäller alkohol, bedöms ett missbruk som är av sjukdomskaraktär på ett annat sätt än enstaka fall av påverkan. Den åtskillnaden görs i princip inte vad gäller narkotika. Även om den anställde är narkoman så innebär ju det faktum att han är narkotikapåverkad att han gör sig skyldig till brott, och därtill på arbetsplatsen. Narkotikapåverkan är därför alltid att se som misskötsamhet, och det är en värre form av misskötsamhet än alkoholpåverkan. I princip skall arbetsgivaren även vid narkotikapåverkan använda sig av prognos-tänkandet och göra en helhetsbedömning av situationen. Det är ju dock så, att desto värre misskötsamhet den anställde visat, desto sämre ser prognosen ut. Ett enstaka fall av narkotikapåverkan kan därför vara saklig grund för uppsägning i en situation där ett enstaka fall av alkoholpåverkan inte hade varit det. För att sammanfatta mitt svar gäller alltså följande: • En person som är alkoholberoende jämställs med en sjuk person, och skall i första hand få hjälp av arbetsgivaren att lämna sitt missbruk. • En person som, utan att ha missbruksproblem, är alkoholpåverkad på arbetet, anses ha misskött sitt arbete. Om detta leder till uppsägning eller inte beror på en bedömning i det enskilda fallet, där man framförallt lägger vikt vid om personen kan antas missköta sig även i framtiden. • Narkotikapåverkan är att anse som en värre form av misskötsamhet än alkoholpåverkan, och risken är betydligt större att personen anses olämplig och därmed sägs upp även vid ett enstaka fall. Vänligen,
Georg DellborgRådgivare