Sambos egendoms ställning vid Kronfogdemyndighetens utmätning.

Hej! Min sambo riskerar att få betalningsföreläggande från kronofogden. Om han inte kan betala skulden och utmätning sker, kan kronofogden då komma åt mitt sparande på bankkonto och i fonder - eller är det bara gemensam materiell egendom såsom värdefulla saker i vårt hem, bil mm som kan räknas med i utmätningen?

Lawline svarar

Hej, Kronofogdens verkställighet av en giltig exekutionstitel regleras i utsökningsbalken, UB. Vilken form av verkställighet som blir aktuell varierar lite på hur det enskilda fallet ser ut, men det vanligaste är att man nyttjar en löneutmätning och/eller försäljning av gäldenärens egendom. En grundläggande regel är att utmätning får endast ske om det beräknade överskottet efter avdrag för de kostnader som uppstår i samband med utmätningen är tillräckligt stort för att motivera åtgärden, detta framgår av 4 kapitlet 3§ UB, https://lagen.nu/1981:774#K4P3S1. När det sedan gäller din fråga, vilken egendom Kronofogdemyndigheten har rätt att ta, så får man utmäta egendom om det framgår att egendomen tillhör gäldenären. Se 4 kapitlet 17§ UB, https://lagen.nu/1981:774#K4P17S1. Grundregeln är således, naturligtvis, att det är gäldenärens egendom och ingen annans som ska utmätas för dennes skulder. Men i 4 kapitlet 19§ UB, https://lagen.nu/1981:774#K4P19S1, finns en presumtionsregel för makar och andra samboende under äktenskapsliknande förhållanden. Karaktären av ert samboförhållande framgår inte klart av formuleringen på din fråga men jag har ändå dragit slutsatsen att det rör sig om reguljärt samboförhållande och inte ett sådant mellan vänner, syskon eller dylika förhållanden. Men för att återgå till presumtionsregeln i 19§ så anses gäldenären som ägare till egendomen om man inte kan göra det sannolikt att egendomen ägs med samäganderätt eller att den andra personen kan visa att egendomen inte tillhör gäldenären, t ex genom ett kvitto. När det gäller frågan hur man gör det sannolikt att egendomen ägs med samäganderätt räcker det inte med blott ett påstående härom. Det måste finnas ytterligare omständigheter exempelvis ett kvitto/köpeavtal där båda upptas som köpare eller en disponering av ett gemensamt bankkonto som ungefärligt motsvarar inköpsvärdet på egendomen. Vad gäller dina fonder/bankkonton är det inget Kronofogdemyndigheten har rätt att ta i anspråk så länge de står i ditt namn och innehas av dig. Står däremot ni båda på till exempel ett bankkonto utgör det naturligtvis samägd egendom. Reglerna i 17 - 19 §§ UB har tillkommit till följd av en avvägning mellan borgenärernas intresse att få betalt, det är då viktigt att gäldenären inte allt för lätt ska kunna undandra egendom och tredje mans rätt att inte få sin egendom utmät för annans skuld, särskilt vid ett samboförhållande. Sammanfattningsvis kommer alltså föremål i ert hem presumeras tillhöra gäldenären såvida man inte kan visa på omständigheter som talar för samägande eller helt kan visa att egendomen tillhör tredje man, dvs. någon annan än gäldenären. All egendom, inklusive bankkonton och andra värdepapper, som tillhör dig kommer inte att utmätas så länge du kan styrka att det är du står som ägare genom till exempel kvitton, registerutdrag från banken osv. Jag hoppas du fått svar på dina frågor! Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare