FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende19/08/2010

Krav på underskrifter vid arrendeavtal

Är ett arrendeavtal giltigt som ej är påskrivet av någon av parterna?

Lawline svarar

Hej! För att ett avtal om arrende ska vara giltigt krävs att det är upprättat skriftligen enligt jordabalken 8 kap 3 § se https://lagen.nu/1970:994#K8P3S1 här. I paragrafen stadgas dock ingenting om underskrifter utan man får istället söka svar i praxis. Det finns ett rättsfall, NJA 1971 s 412, där Högsta domstolen slog fast att det i det fallet räckte med att jordägaren hade skrivit under för att avtalet skulle anses giltigt. Detta genom att arrendatorn genom brukning och betalning ansetts acceptera avtalsförhållandet. Det framgår också av praxis att det inte ställs särskilt höga krav på kontraktets innehåll. Om dock ingen av parterna har skrivit under så kan kontraktet knappast anses giltigt. Med vänlig hälsning, Emma Bengthsson
Lawline RådgivareRådgivare