FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende16/08/2010

Arrendators rättigheter vid uppsägning av bostadsarrende

hej, vi äger ett hus på ofri grund. Kan markägaren säga upp arrendet vid avtalets utgång och vad händer med huset?

Lawline svarar

Hej! Det du beskriver är ett bostadsarrende, det vill säga ett bostadshus på annans mark. Ett sådant kan ingås på viss tid eller på livstid. Om det ingås på viss tid ska det vara i minst fem år enligt 10 kap 2 § jordabalken (JB) se https://lagen.nu/1970:994#K10P2S1 här. En bostadsarrendator har som huvudregel besittningsskydd vilket innebär att jordägaren inte får säga upp avtalet vid dess utgång utan att detta ska förlängas på ytterligare fem år. I 10 kap 5 § JB stadgas dock att besittningsskyddet kan brytas i vissa situationer. Dessa är bland annat misskötsamhet från arrendatorns sida eller när jordägaren har särskilda skäl till att vilja ha tillbaka marken. Om det nu är så att jordägaren har rätt att säga upp arrendet så finns det regler i 8 kap 21 § JB om vad som ska hända med huset som arrendatorn har uppfört. Först och främst ska byggnaden erbjudas jordägaren till inlösen. Om jordägaren inte inom en månad har förklarat sig villig till detta måste arrendatorn föra bort egendomen inom tre månader eller överlåta den till en tillträdande arrendator. Vid bortförande ska marken återställas i tjänligt skick. Hoppas att svaret var till hjälp! Med vänlig hälsning, Emma Bengthsson
Lawline RådgivareRådgivare