Samoförhållande?

Hejsan Jag har en svensk bekant som flyttade till Estland för ca 3 år sedan för att bli estländsk medborgare, men som träffade en svensk tjej som han nu bor hos i ett inofficiellt samboförhållande (han ska ju egentligen bo i i Estland). Denne bekant har under deras förhålland e köpt precis allt till deras bohag till ett värde av 100 000 kr plus. Han har betalat i kontanter och även betalat henne halva hyran i kontanter. Hur ser bodelningen ut om dom skulle separera? Har han rätt till nånting alls med tanke på två viktiga frågeställningar: 1. Han bor ju inte där officiellt 2. Han har betalt allt i kontanter

Lawline svarar

Hej, Det avgörande vid bestämmande om ett samboförhållande föreligger är om paret stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Att de inte är sambor "officiellt" påverkar inte denna bedömning. Rent lagtekniskt skulle de således ses som sambor i lagen mening och omfattas av sambolagen. Det bohag de köpt för gemensam användning ska då bli föremål för bodelning vid en separation om någon av samborna begär det, oavsett vem som betalat vad. Problemet i denna situation är att lyckas visa att de verkligen bott tillsammans då han officiellt bott i Estland, men kan han visa det har han rätt till bodelning vid en eventuell separation. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare