Ersättning av rättegångskostnader

Jag läser på miljoner ställen att "förloraren" i en tvist riskerar att få betala rättegångskostnader. Men hur utses "förloraren"? Ett exempel: En hyresgäst deponerar 5000 kr för vattenskada. Hyresvärden anser att nedsättningen bara skall vara 1000 kr och stämmer hyresgästen på mellanskillnaden. Domstolen avgör att hyresnedsättningen skall vara 3000 kr. Vem har vunnit och vem har förlorat målet?

Lawline svarar

Hej, Precis som du skriver är huvudregeln att den förlorande parten är skyldig att ersätta mot-parten dennes rättegångskostnader, vilket framgår av 18 kap. 1 § Rättegångsbalken. I de fall ett yrkande bifalles endast till viss del eller fall då parterna ömsom vinner och förlorar, finns en särskild bestämmelse i 18 kap. 4 § Rättegångsbalken. Enligt paragrafen kan rätten bestämma att vardera parten ska stå för sin egen rättegångskostnad eller jämka den andra partens ersättning. Har en part enbart förlorat i ringa mån får dock rätten tillerkänna parten full kostnadsersättning. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare